جمعه 10 فروردین 1403

20 مهر 1398

زیارت اربعین خاص ترین زیارت است/برپایی ۱۰۳موکب توسط سازمان اوقاف

حجت الاسلام و المسلمین عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در نشست خبری تشریح فعالیتهای قرآنی سازمان اوقاف در موسم اربعین گفت: ۱۰۳ موکب توسط سازمان اوقاف در موسم اربعین برپا خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری تشریح برنامه های سازمان اوقاف وامورخیریه در مراسم اربعین حسینی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز دوشنبه ۱۵ مهر ماه در محل جلسات این سازمان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر با استفاده از ظرفیت موقوفات مرتبط با اربعین، برای خدمت‌رسانی به زائرین حرم مطهر امام حسین(ع) اقدام به برپایی موکب‌های متعدد در مرزها و داخل کشور عراق نموده است، گفت: اربعین یکی از فرصت های بسیار بزرگ برای اجرای برنامه های فرهنگی و بهترین زمان برای زیارت سیدالشهدا(ص) است و تمام مناسبتها موضوع زیارت امام حسین(ع)مورد توجه است.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین خاص ترین زیارت است، گفت: در ولادت ها و شهادت ها و طول هفته زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تأکید بزرگان بوده است و هزاران حدیث در فضل زیارت تأکید شده است که هیچ کدام اهمیتش به اندازه اربعین نیست و این امر در روایات زیادی تأکید شده است.

وی ادامه داد: این حرکت سالهای سال مورد تأکید پیشینیان بود و اکثر علما به زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) می‌رفتند. از آنجایی که نهضت سیدالشهدا پرتوافشانی رو به فزونی است موسم اربعین معادلات جهان را تحت تأثیر قرار داده است و می‌توان گفت این حرکت مانوری برای ظهور است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه امسال حجم زائران افزایش یافته که نیازمند خدمت رسانی بیشتر در این زمینه هستند، تصریح کرد: در این حرکت بحث پذیرایی و اطعام زائران موضوعی بوده است که جایگاه  و اهمیت خاصی داشته  است. در سال گذشته دو میلیون نفر از ایران در این راهپیمایی گسترده شرکت کردند ولی امسال طبیعتاً حجم فعالیتها و خدمت رسانی ها نیز باید بیشتر باشد. سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفاتی که برای اباعبدالله وقف شده اند را در این راه مورد بهره برداری قرار داده است و آنها ظرفیتی را جهت ایفای نقش این سازمان در موسم اربعین داشته اند.

وی با تأکید بر دسته بندی ده محور در استانها ادامه داد: در ده محور استانها را دسته بندی کردیم؛ محور اول استان سیستان و بلوچستان است که بسیاری از زواری که از کشورهای پاکستان و هند قصد زیارت دارند از این مسیر عبور خواهند کرد. آنها از مرز میرجاوه وارد ایران می شوند و شرایط سختی را تا به رسیدن به ایران طی می کنند. حدود دو هزار کیلومتر را با شرایط مشکل طی می کنند و خیلی از آنان امکانات کمی در اختیار دارند و دچار مشکل می‌شوند. چند استان توانمند مانند استانهای کرمان و همدان تمام ظرفیتشان را در سیستان فعال کردند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به زائر سرای ساخته شده توسط این سازمان در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زائر سرایی که برای اسکان زوار از سوی سازمان اوقاف ساخته  شده روزانه تا ده هزار نفر را که نیاز به استراحت و پذیرایی دارند، پذیرش می کند. در سال گذشته  ۷۵ هزار نفر از مرز میرجاوه عبور کردند و ممکن است امسال این تعداد به صد هزار نفر برسد که امیدواریم با هماهنگی دستگاه ها به طرز شایسته ای به زوار خدمت رسانی کنیم.

عادل با اشاره به محور های بعدی گفت: محور چذابه  در مرز خوزستان، استانهای اصفهان و یزد مستقر خواهند بود. همچنین در مرزشلمچه استانهای بوشهر،کهکیلویه و بویراحمد هستند. محور بعدی مرز مهران هست که حجم زیادی از این مرز وارد عراق می شوند و استانهای ایلام، گیلان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی در این مرز مستقر خواهند بود.همچنین  مرز خسروی برای زائرین بازگشایی شده  و از ساعت ۸ الی ۱۶  برای عبور زائران باز است.

وی افزود: در عمود ۶۵۰ یک بیمارستان صحرایی با تمام امکانات و تخصص ها اعم از تیم جراحی و دندانپزشکی از محل موقوفه گوهر شاد خراسان رضوی خواهیم داشت. در محور کربلا ، استان خراسان شمالی، قزوین و یزد حضور خواهند داشت و بعضی از استانها چون توانمند تر هستند در دو محور فعالیت می کنند. محور کاظمین در مسجد براثا مستقر خواهند شد. این مسجد دارای تاریخی کهن است و قبل از اسلام انبیای متعددی در این مسجد حضور داشتند که در دو کیلومتری حرمین شریفین کاظمین قرار دارد و ظرفیت اسکان و پذیرایی برای ده هزار نفر را دارد.

عادل توضیح داد: دهمین محور، محور سامرا است که با توجه به شرایط خاص و ویژه در این منطقه استانهای  قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی در سامراء مستقر هستند و از زائرینی که بتوانند آنجا حضور پیدا کنند امکان پذیرایی وجود دارد.

وی در خصوص تعداد استقرار موکب ها گفت: در مجموع ۱۰۳ موکب مستقر خواهد شد که ۶۳ موکب در داخل و ۴۲ موکب در عراق خواهیم داشت. زمان خدمت رسانی هفدهم مهر الی سوم آبان خواهد بود و محور سیستان به دلیل عبور زود هنگام زوار هندی و پاکستانی از دهم مهر ماه خدمت رسانی اش را آغاز کرده است.

وی افزود: در حال حاضر  ۶۱ موکب داخل ایران و ۴۲ موکب در عراق توسط سازمان  برپا شده است و پیش بینی میکنیم بیش از دو هزار نفر در ین موکب ها اسکان داده خواهند شد.  

ایجاد ۸۳۷ خیمه معرفتی در ماه محرم  

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه های انجام شده در ایام محرم گفت: دو هزار و دویست نفر از مبلغان در سطح بقاع متبرکه  در این ایام حضور داشتند.  ۸۳۷ خیمه معرفت با حضور مبلغین  برپا شد. در خیمه های معرفت برنامه های مختلفی و متنوعی مثل مسابقات فرهنگی جلسات مشاوره اقدام اجرای برنامه های چندسانه ای مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه شیرخوارگان حسینی امسال در سطح کشور در ۳۶۰ بقعه به صورت وسیع انجام شد. همچنین در  ۴۵۷ بقعه در کشور همایش احلی من العسل و در ۳۲۹ بقعه همایش رهروان زینبی، ویژه خواهران در روز دوازدهم محرم از جمله برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه محرم بود. همچنین بیش از هزار بقعه با برپایی ایستگاه های صلواتی مشغول  پذیرایی از عزاداران حسینی بودند.

حجت الاسلام عادل اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که برای اولین بار اجرا شد ویژه برنامه شمیم حسینی بود. امسال با برنامه ریزی قبلی تصمیم بر این شد که جلسات و هیأت ها و تکیه ها از محل موقوفات مورد حمایت قرار بگیرند. این حمایت برپایی نمایشگاه عرضه محصولات مورد نیاز هیأت در بیش از ۲۰۰ بقعه بود که در مجموع در این قسمت ۱۵ هزار حواله برای مساعدت به هیأت ها و مساجد صادر شد و در مجموع ۱۲ هزار هیأت و بیش از دو هزار مسجد مورد مساعدت قرار گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی در پایان گفت: هیأت های شاخص با رویکرد خاص و متفاوتی مورد حمایت قرار گرفتند و در این قسمت بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از محل موقوفات مربوط به اطعام و عزاداری محرم هزینه کردیم.