شنبه 1 اردیبهشت 1403

11 مهر 1398

مبلغان تجربیات و خاطرات تبلیغی اربعین را ثبت و ضبط کنند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به مبلغین اربعین حسینی توصیه کرد که افزون بر تبلیغ معارف دین، تجربیات و خاطرات تبلیغی خود را ثبت کنند و به عنوان آزموده های سفر اربعین در اختیار دیگر مبلغان قرار دهند.


به گزارش الاربعین، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در همایش مبلغین اربعین حسینی که پیش از ظهر امروز (11 مهرماه) در سالن همایش های دارالشفاء قم برگزار شد بر تبلیغ معارف دین و ثبت تجربیات و خاطرات تبلیغی مبلغان اربعین تأکید کرد.

وی از تبلیغ و تبیین معارف دین به عنوان دو رسالت مهم حوزوی مبلغان اربعین نام برد و یادآور شد: وظیفه ای را که حوزه بر دوش روحانیان گذاشته است هرگز نباید فراموش شود و مبلغان باید در راستای تبلیغ و تبیین معارف دین تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه بر ثبت تجربیات مبلغان اربعین و انتقال این تجربیات از سوی روحانیان با تجربه تأکید کرد و افزود: مبلغان عزیزی که تجربه سفر در ایام اربعین را دارند، این تجربیات را به صورت مکتوب در اختیار دیگر مبلغان قرار دهند.

وی استخدام واژه های مناسب در تبلیغ معارف دین را ضروری خواند و اظهار داشت: وقتی در دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب از واژه خادمان ضیوف الرحمان به جای کارگزاران استفاده شد، ایشان فرمودند که خادمان ضیوف الرحمان واژه مناسبی است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: روحانیان اگر زائر امام حسین(ع) هم باشند نباید فراموش کنند که قبل از آن مبلغ دین هستند و باید با رفتار و کردار خود به هدایت زائران بپردازند و در استخدام کلمات و بیان روایات، مستند و مستدل صحبت کنند.

وی شناخت صحیح مخاطب و درک شرایط زائر را از راه تبلیغ مؤثر دانست و افزود: با شناخت صحیح مخاطب و ارتباط با او و در کنار آن انتخاب مناسب محتوا و موضوع و بیان نکات کوتاه و تأثیرگذار، پیام دین با صحیح ترین روش ممکن به زائر منتقل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین خواستار حفظ حرمت و تقویت مرجعیت عراق شد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که مرجعیت شیعه عراق باید مورد تکریم قرار گیرد و تقویت شود و مبلغان نیز وظیفه دارند در این زمینه تلاش کنند.

حمایت از حاکمیت دولت عراق، احترام به مردم عراق، طرح نکردن مسائل خلافی، انس با قرآن و یاد خدا از دیگر مطالبی بود که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر آنها تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین در ابتدای سخنان خود به بیان هفت ویژگی امام حسین(ع) از لسان پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: امام حسین(ع) چراغ هدایت است و این چراغ هدایت آنقدر نورافشانی می‌کند که در ایام اربعین از هر مذهب و گروهی به زیارت آن حضرت می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب حضور مسیحیان در پیاده روی اربعین را نشانه و علامت چراغ هدایت بودن امام حسین(ع) توصیف کرد و افزود: مسیحیان بیرق و پرچم خود را در روز اربعین به همراه می آورند تا نشان دهند که به امام حسین(ع) علاقه مند هستند.

وی ویژگی دیگر امام حسین(ع) را عدم سستی در برابر ناملایمات عنوان کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) در برابر آن شرایط سختی که بر ایشان گذشت هیچ سستی از خود نشان نداد و قوی دل، محکم و استوار در راه خدا قدم برداشت.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) ذخیره الهی، عزت آفرین و نشانه افتخار دین و علم او نشانه آشکاری برای راهنمایی و راهبری انسان ها است.

حجت الاسلام والمسمین نواب در پایان از مبلغان خواست که در برنامه های تبلیغی از سیره و زندگی حضرات معصومین(ع) هرچند کوتاه، نکاتی را برای زائران مطرح کنند و از طرح مسائل جناحی بپرهیزند تا دل ها به همدیگر نزدیک شود.