جمعه 10 فروردین 1403

11 مهر 1398

اربعین نباید به مسائل تفرقه انگیز آلوده شود

اربعین حضور پرشکوه امر عبادی و حماسی است و در این رابطه نباید به مسائل تفرقه انگیز آلوده شود، بلکه لازم است همه امت در آن تجلی کنند و همچنین نمی توانیم مسائل سیاسی و حماسی آن را کتمان و از آن غافل شویم.


به گزارش الاربعین به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی  پیش از ظهر امروز در همایش مبلغین اربعین حسینی(ع) که در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، گفت: مفاهیمی که در اندیشه شیعی مطرح می شود، اقسامی دارد گاهی رنگ مذهبی و گاهی مفهومی است که علی رغم این که در اندیشه اهل بیت(ع) از برجستگی برخوردار است در ادیان دیگر هم است و زیارت از مفاهیم نوع دوم است.

امام جمعه قم ادامه داد:  اگر چه زیارت در مفاهیم اهل بیت(ع) بسیار برجسته است، ولی با حفظ این نکته وقتی به دایره عام تر نگاه کنیم، می بینیم در ادیان و فِرق دیگر هم است. بنابراین باید زیارت را از مفاهیمی تلقی کنیم که دارای غنای خاصی در شیعی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اگر از اندیشه شیعی بیرون بیایم، بعضی فِرق هم به زیارت، معتقدند و در دفاع از آن نوشته اند. درطول تاریخ نه تنها قبول دارند، بلکه از زیارت اموات و قبور دفاع می کنند و قبول دارند به جز جریان اقلیتی.

وی افزود: از این دایره هم بیرون برویم در ادیان توحیدی و ابراهیمی  هم این بحث مطرح است. بنابراین مقوله زیارت در همه دوائر دینی شرقی و غیر توحیدی و غیر ابراهیمی و دایره ادیان توحیدی و ابراهیمی و در اندیشه اهل بیت(ع) پذیرفته شده است.

امام جمعه قم اظهار داشت: از هر دائره ای، وقتی وارد دایره و اندیشه اهل بیت(ع) می شویم از عمق و ژرفای خاصی برخوردار است و حتی زیارت نماد است.

آیت الله اعرافی افزود: در زیارت دو الهام وجو دارد، اول اینکه  وجه مشترکی در باب زیارت داریم و این وجه مشترک می تواند سایر فرق را جذب کند و دوم از این پیام در ارتباط با  ممیزات اهل بیت(ع)  می باشد و این مسئله هم خود جذاب است. به عبارتی دیگر در زیارت ، زبان مشترکی داریم که با ادبیات مشترک می توان معارف اهل بیت(ع) را گام به گام به مردم و همه بشریت روانه کرد و موجب جذب آنها شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: زیارت، تقسیمات و پیش فرض هایی دارد که معنای خاص آن،‌ اماکن مقدس و اموات است و زیارت  چیزی از متوفی کم نمی کند و گاهی قدرت تصرف متوفی را هم زیادتر می کند.

امام جمعه قم ادامه داد: این نوع از زیارت سطوحی دارد، اموات، شهداء، اولیاء ،  اهل بیت(ع) و انبیاء الهی از مهمترین این سطوح می باشند .این موارد درجات زیارت است که مطرح شده  و حتی معتقدیم همه درجات، مستحب است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اما زیارت امام حسین(ع) در همه موارد بسیار متفاوت است.اگر چه زیارت پیامبر(ص) مورد تأکید قرار گرفته و از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی مجموعه مواردی است که زیارت امام حسین(ع) را برجسته می کند.

وی افزود: از جمله این که بر زیارت امام سوم(ع) تأکید می شده از نظر حجم بسیار متفاوت و قابل قیاس باسایر زیارت ها نیست. دوم به لحاظ کیفیت آن ثوابی که برای زیارت امام(ع) ذکر شده، در جای دیگر نیست.

امام جمعه قم اظهار داشت: متون زیارات قولی در باب کربلا  هم قابل قیاس نیست و حجم آن هم زیاد است. زیارت امام سوم(ع) جریان ساز است و باعث به حرکت در آوردن همه مردم می شود. عبادتی سیاسی، اجتماعی و بیعت با امام(ع) در راه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: زیارت امام حسین(ع) حد ندارد. از یک سلام بر اباعبدالله(ع) تا موارد دیگر را شامل می شود. زیارت امام(ع) به وقت خاصی اختصاص ندارد و در مواقع مختلف می توان آن را خواند و حضرت را زیارت کرد. این معنایش این است که زیارت امام(ع) روح همه مناسک و شعائر الهی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: زیارت امام(ع) با آه و سوز و گریه و بکاء پیوند خورده است و پیوند زیارت با شور معنوی و حماسی، زیارت دیگر آفریده است. زیارت و عرض ادب با شوری، گره خورده که موجب نشاط معنوی و حماسی خاص است و این سخنان موجب بطلان سخنان کسانی می شود که گریه را موجب افسرده گی و پژمردگی می دانند و حتی امروز با مبانی علمی جدید می شود ثابت کرد نه تنها این بکاء افسردگی نمی آورد بلکه باعث شادی، شور، نشاط و جهت دهی می شود.

وی افزود: بنابراین زیارت اربعین بُعد عبادی فردی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی دارد و مکتبی است که در همه ساحت ها می تواند پرتو افکند و به وجود انسان عمق بخشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: اما آنچه که امروز به نام اربعین و حماسه داریم، مجمعی است که دارای امتیازات خاصی است. اول این که از مناسک بزرگ بشریت می باشد. دوم حضور پرشکوه امر عبادی و حماسی است و در این رابطه نباید به مسائل تفرقه انگیز آلوده شود، بلکه لازم است همه امت در آن تجلی کنند و  در عین حال که نباید به سخنان تفرقه انگیز آلوده کرد، ولی معتقدیم نمی توانیم مسائل سیاسی و حماسی آن را کتمان و از آن غافل شد.

آیت الله اعرافی افزود: از دیگر خصوصیت اربعین،  مردمی بودن و کم نظیر بودن از لحاظ بین المللی بودن آن و اساسا اربعین روح تمدنی آن است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: اربعین آینه امت، خلق تمدن جدید است و در پرتو آن لازم است که قدرت اسلام تجلی کند و باعث ظلم ستیزی شود و چنان باید این اندیشه تجلی کند که دشمنان را عقب براند و سایراندیشه به حاشیه برود.

امام جمعه قم ادامه داد: اربعین خلق امت با تأکید بر محبت براهل بیت(ع)، عقب راندن دشمنان، ناامیدی آنها،  تضعیف افراط گرایی و حرکت های ناروایی که به صورت تعصبات در قالب وهابیت شکل گرفته است، می باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اما مبلّغ اربعین کسی است که به بُعد عمیق الهی، عاشورای امام(ع) و زیارت امام توجه می کند، عمق می بخشد و در عین حال پیام آورد وحدت در دورن امت و اقتدار در درون امت است.

وی افزود: مبلغی اربعینی باید عاشق تر از سایر مبلغین و آگاه به فلسفه زیارت و موجب نشر معارف دینی و حتی خود هم در این حماسه غرق شود. شاهد این هستیم، صدها بلکه هزاران مبلغ پاک و خالص در جریان اربعین به صورت خودش و دورن زا وارد اربعین می شوند و این پدیده بسیار مبارک است.

امام جمعه قم اظهار داشت: امروز شاهد این هستیم که طلاب و روحانیت از ایران و سایر ملل به صورت خود جوش وارد این حرکت می شوند و با کمترین چشم داشتی به تبلیغ معارف می پردازند و این اربعین فرصت بسیار خوبی برای نشر معارف دین است و باید بالاترین بهره برد و این هنر مبلغ است از این ظرفیت برای رشد و نشر معارف دینی استفاده کند.

آیت الله اعرافی افزود: این روزها دست هایی در کار است تا اربعین را تحت شعاع قرار دهد، اما این موج الهی و حرکت الهی آن قدر موج دارد که بر همه حرکت ها غالب می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نهایت این که  زیارت محورهایی دارد، اول معرفت نسبت به امام حسین(ع) است. عاشورا برای نجات بشریت است و مبلغ هم باید جهل زدایی کند.

امام جمعه قم ادامه داد: فصل دوم زیارت قاتلان امام(ع) درطول تاریخ است. افرادی نسبت به پیام امام حسین(ع) قد عَلم کردند و حاضر نشدند هدایت شوند و در طول تاریخ از این دسته زیاد هستند و امروز  از جمله آنها ترامپ ها هستند، ولی اوج آن در یزدیان تجلی پیدا کرد.