پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

05 مهر 1398

هر زائر ایرانی اربعین، سفیری برای جمهوری اسلامی باشد

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور گفت: هر زائر ایرانی در همایش پیاده‌روی باشکوه اربعین باید به عنوان سفیر جمهوری اسلامی باشد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام حمید احمدی در گردهمایی فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی استان بوشهر گفت: در این ارتباط محور کارهایی که توسط زائران و موکب‌داران در عراق صورت می‌گیرد باید نظر مرجعیت دینی کشور عراق و در راس آن آیت الله سیستانی باشد.

وی بیان کرد: در عراق هیچ کاری نباید خارج نظر مراجع و بویژه دفتر آیت الله سیستانی به عنوان یکی از مراجع عظام این کشور صورت گیرد زیرا انجام برخی کارها شاید در ایران مشکلی نداشته باشد ولی انجام امور در عراق باید به تناسب ادبیات آن کشور باشد.

احمدی ادامه داد: در این زمینه نباید حس میزبانی از کشور عراق گرفته شود بلکه باید آداب، سنت و فرهنگ میزبان را پاس بداریم که در این ارتباط امسال به نمایندگی مردم ایران از ۷۰۰ موکب‌دار عراقی با اهدای قرآن، کتیبه و اقلام فرهنگی تجلیل می‌شود.

وی اظهارداشت: وقتی موکبی ایرانی در کشور عراق برپا می‌شود اینکه موکب خود را ویژه شهر و قومیت خاص اختصاص دهد دچار اشکال است زیرا در عراق عنوان قوم، گروه و جمعیت خاص وجود ندارد.

احمدی افزود: برخی مواقع در اثر توجه نکردن به قوانین کشور میزبان مانند گرفتن عکس حتی در قالب هنری از مراکز نظامی و ایست و بازرسی و یا حمل داروهایی که به عنوان موادمخدر شناخته می شود، باعث صدور چندین ماه حکم زندان می‎شود.

وی گفت: در ارتباط با موضوع امنیتی نیز انتظار است زائران و موکب‌داران با توجه به توصیه‌های امنیتی احتمال وقوع حوادث ناگوار مانند انفجار روز عاشورا در کربلا را به حداقل برسانند.

احمدی ادامه داد: در دنیا خبر همایش باشکوه اربعین را بایکوت و برخی نیز آن را تحریف می‌کنند در این ارتباط امسال همایش‌هایی در کربلا با عنوان "اربعین و گفتمان مقاومت"، "تجلیل از خانواده های شهید طلبه و دانشجو جریان مقاومت اسلامی"، "مسائل جهان اسلام" و "رسانه و جهان اسلام" برگزار می‌ود.

وی تاکید کرد: پیاده‌روی اربعین مظهر اقتدار پیروان اهل بیت و یک حرکت فرادینی و مذهبی است که همگان به سهم خود باید از آن صیانت کنند و به آن ارتقا بخشند.