شنبه 1 اردیبهشت 1403

16 مرداد 1398

باید انتظارات مردم در اربعین مدیریت شود

معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با انتقاد از تصور اشتباه برخی در خصوص رایگان بودن سفر اربعین گفت: گرچه روادید اربعین حذف‌شده است، اما نباید چنین تصوری در میان مردم ایجاد شود که زیارت اربعین رایگان است و هیچ هزینه‌‌ای نباید برای آن متقبل شوند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام محمدمهدی شریف‌تبار در جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان زنجان که عصر روز گذشته در محل اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان برگزار شد، بابیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در سال ۹۴ به‌صورت رسمی در وزارت کشور تشکیل‌شده است، گفت: با هماهنگی‌هایی که با دفتر مقام معظم رهبری و بین دولت اتفاق افتاد قرار بر این شد که ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور باشد و در این میان ۱۳ کمیته زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین مشغول به کار هستند.

وی بابیان اینکه هر کمیته یک سری وظایفی را در عرصه اربعین عهده‌دار هستند و شعار ما در اربعین این است که هویت مردمی اربعین حفظ شود، افزود: ترویج فرهنگ عاشورا و روضه‌خوانی سید الشهداء ریشه در آئین‌های مذهبی ما دارد.

معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی آموزشی اربعین بابیان اینکه ستاد مرکزی اربعین شامل کمیته‌های اسکان، تغذیه، امنیت، بهداشت، درمان، امداد انتظامی و غیره اســت، گفت: کمیته فرهنگی و آموزشی با بقیه کمیته‌ها تفاوت دارد، زیرا مسائل فرهنگی و آموزشی زائران اربعین بسیار مهم است، به همین منظور سیاست‌های فرهنگی در این کمیته به‌صورت جدی و دقیق دنبال می‌شود.

وی بابیان اینکه تکریم میزبانی مردم عراق مورد تأکید جدی مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: سه اصل بسیار مهم در سرلوحه کاری خود قراردادیم، تقویت مرجعیت شیعه عراق اصل مهم در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین است.

شریف‌تبار به تبین فعالیت‌های فرهنگی و رویکردهای کلان فرهنگی پرداخت و همچنین پذیرایی مردم عراق از زائران اربعین را بی‌نظیر توصیف کرد و یادآور شد: طبق آمار سال گذشته مجموعه خدماتی که در حوزه اسکان و تغذیه توسط ایرانی‌ها در مسیر پیاده‌روی‌ داده‌شده است حدود هفت درصد بوده است این در حالی است که بیشتر مردم عراق میزبانی را داشتند

وی از اربعین به‌عنوان پیوند همبستگی فرهنگی و ارتباطات فرهنگی بین دو ملت ایران و عراق یادکرد، گفت: احترام به حاکمیت و قوانین کشور عراق اصل اساسی ستاد اربعین بوده و به آن پایبند هستیم.

معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی آموزشی اربعین بابیان اینکه پیوست فرهنگی موکب‌ها را در کمیته فرهنگی اربعین پیگیر هستیم، افزود: تبلیغات و فضاسازی محیطی و اعزام نیروهای فرهنگی در حوزه آموزش‌ها مورد تأکید است.

وی بابیان اینکه موکب‌ها باید به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی مطرح شوند، افزود: موکب‌های شاخص و تراز را داشته باشیم تا این موکب‌ها تنها معطوف به اسکان و تغذیه نباشد.

شریف‌تبار بابیان اینکه از این رویداد بزرگ فرهنگی اربعین به نحو احسن استفاده کنیم، گفت: باید این مهم در بعد فرهنگی بیشتر تقویت‌شده و پیوند بخورد. امسال در برنامه‌ریزی اربعین با توجه به حذف روادید با مسائلی روبه‌رو خواهیم شد، بنابراین حوزه آموزش در اولویت قرار بگیرد و موضوع توجیه زائران در سرلوحه کارها باشد.

وی بابیان اینکه افزایش حضور زائر در مراسم اربعین زیاد است، گفت: در آموزش‌های خودمان مدیریت انتظار زائر را داشته باشیم و ذهنیت تصور سفر رایگان را از ذهن زائر خارج کنیم. در آموزش‌های ویژه و توسعه بازه زمانی زیارت اربعین به زائر گفته شود، زیرا اربعین تنها یک روز نیست و بازه زیارت اربعین وسیع‌تر است.

معاون امور استان‌های کمیته فرهنگی آموزشی اربعین بر مدیریت حضور زائران در زیارت اربعین تأکید کرد و گفت: مدیریت حضور زائران در زیارت اربعین را به جد موردتوجه قرار دهیم.