جمعه 31 فروردین 1403

19 تیر 1398

زائران اربعین تصور خدمات رایگان را در عراق نداشته باشند

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه به دلیل حذف روادید پیش‌بینی می‌شود که زائران اربعین امسال افزایش قابل توجهی داشته باشند، گفت: زیرساخت‌های عراق آماده پذیرش این تعداد زائر نیست و نمی‌توان از عراق انتظار داشت که حمل و نقل رایگان در اختیار زائران قرار دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه امسال زائران اربعین بدون نیاز به دریافت روادید راهی عراق می‌شوند، در خصوص تأثیر این موضوع بر افزایش تعداد زائران و مسائل معتنابه آن گفت: بخش پژوهش کمیته فرهنگی اربعین همه مسائل مرتبط با افزایش زائران اربعین تا سه و نیم میلیون نفر و تبعات آن را بررسی و به ستاد مرکزی اربعین ارائه کرده است. همچنین پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات و راهکارهای اجرایی در خصوص همین مسئله ارائه شده است.

وی به برخی آسیب های احتمالی در اربعین اشاره کرد و گفت: امسال هزینه روادید حذف شده و این مسئله سفر اربعین را کم‌هزینه‌تر و تعداد زائران را بیشتر خواهد کرد. بخشی از جمعیت برای اولین بار عازم اربعین می‌شوند و با شرایط آشنایی ندارند و از آنجایی که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش توقعات زائران و ترویج این تفکر که اربعین سفری رایگان است بوده‌ایم، باید زائران را برای مواجه شدن با کمبود امکانات آماده کنیم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: با افزایش جمعیت زائران اربعین، قطعاً اتوبوس کافی برای حمل و نقل زائران به مرزها نداریم و اگر از مردم بخواهیم که با خودروهای شخصی به طرف مرزها بروند، نیاز به ساخت پارکینگ‌های زیادی است و تجمع مردم در مرزها هم سبب مشکلات زیادی می‌شود.

وی بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در صورت افزایش آمار زائران در اربعین، بسیاری از مراکزی که برای برگزاری مراسم فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت باید به اسکان و تغذیه مردم اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر برای برگزاری مراسم فرهنگی به کمک‌های مردمی وابسته هستیم و با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت، بودجه اول به اسکان و تغذیه زائران و بعد به سایر مسائل اختصاص پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام احمدی، گرمای هوا را از دیگر مشکلات مهم اربعین در سال جاری برشمرد و گفت: بر همین اساس باید آموزش‌های بهداشتی و سلامت لازم به زائران ارائه شود. مردم باید در خصوص مسائل بهداشت، امنیت، فرهنگی، تعاملات میان فرهنگی و میان گروهی و سایر موضوعات توجیه شوند تا مشکلات کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه امسال مردم باید توقعات خود را کم کنند و مشارکت خود را به طور جدی افزایش دهند، گفت: اگر مردم می‌خواهند این سفر باعظمت شکل گیرد، باید مشارکت جدی در برگزاری آن داشته باشند و تصور نکنند که اربعین سفری رایگان است، چراکه باید برای حمل و نقل خود هزینه پرداخت کنند. درست است که هزینه روادید حذف شده، اما در داخل عراق هزینه‌ حمل و نقل سنگین است و مردم باید آماده هزینه کردن باشند و توقع رایگان بودن همه چیز را نداشته باشند، چرا که زیرساخت و امکانات عراق برای این حجم از زائر وجود ندارد و نمی‌توان از عراق انتظار داشت که حمل و نقل رایگان در اختیار زائران قرار دهد.

وی به موضوع بیمه زائران اربعین اشاره کرد و یادآور شد: یک سؤال مهم این است که بیمه‌ها چگونه می‌خواهند در زمینه اربعین خدمات‌رسانی کنند. گلایه و انتقاد زیادی از بیمه داشته‌‌ایم که هنوز هم پاسخ درستی دریافت نکرده‌ایم. بیمه‌ها باید میزان هزینه‌هایی را که دریافت و خدماتی را که ارائه می‌کنند به درستی اطلاع‌رسانی کنند. این حق مردم است که وقتی پول بیمه را می‌دهند بدانند که چه خدماتی و چگونه به آنها ارائه می‌شود. مردم نمی‌دانند در مراسم اربعین باید به کدام بیمارستان‌ها و مراکز مراجعه و چگونه از حمایت‌های بیمه‌ای خود استفاده کنند.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: حضور گروه‌های پزشکی داوطلب کار خوبی است، اما چون این پزشکان به شبکه بیمه وصل نیستند، قدرت ارجاع بیمار به بیمارستان‌ها و استفاده از بیمه درمانی وجود ندارد. در اربعین سال‌های گذشته نیز با موارد زیادی مواجه شدیم که پزشکان داوطلب، بیماران را به بیمارستان ارجاع می‌دادند اما بیمه تأمین هزینه‌های درمانی را نمی‌پذیرفت.