سه شنبه 28 فروردین 1403

15 آبان 1397

اربعین امسال از ابعاد مختلف بهتر از سال قبل برگزار شد

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد که مراسم اربعین امسال از ابعاد مختلف از سال قبل بهتر برگزار شد.


به گزارش الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین 'غلامرضا اباذری' در گفتگوی با ایرنا در بغداد با تشریح شرایط برگزاری آیین میلیونی اربعین درسالجاری گفت که بررسی های مداوم میدانی نشان می دهد این مراسم عظیم، امسال در ابعاد مختلف از سال گذشته بهتر بود.
وی گفت: همه دستگاه های دخیل در برگزاری این مراسم در عراق و ایران، عملکرد خوبی داشتند و نباید با طرح برخی مسائل فرعی، عملکرد عظیم این مجموعه را زیر سوال برد. 
اباذری افزود: عملکرد زائر و فرهنگ و تعامل او با مسائل مربوط به اربعین نسبت به سال گذشته بهتر شده بود. مواکب نیز از بعد اجرایی و فرهنگی بهتر از سال قبل عمل کردند. 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد با اشاره به گستردگی، پیچیدگی و دشواری هایی مدیریت یک اجتماع عظیم چندین میلیونی در چند روز محدود و در کشوری که زیرساخت های کافی ندارد تاکید کرد: مسوولان دستگاه های مختلف ایران و عراق هر سال با استفاده از تجربه های سال قبل، بهتر عمل می کنند. 
اباذری گفت: امسال شاهد پختگی و عملکرد بهتری در همه دستگاه های برگزار کننده و پشتیبانی کننده مراسم اربعین در ایران بودیم.
وی گفت: برغم تلاش هایی که دشمنان برای تخریب روابط دو کشور انجام دادند و برخی مسائل اقتصادی، اربعین امسال شاهد همدلی بیشتر میان دو ملت و بویژه همگرایی بیشتر مردم عراق با زائران ایرانی بودیم و این یکی از شاخصه های امیدبخش مراسم امسال بود. 
اباذر افزود: امسال نیز جمعیت زائران ایرانی رکورد دار زائران غیر عراقی بود و این یکی از ابعاد مهم زیارت میلیونی اربعین است که رسانه ها خیلی به آن نپرداخته اند و روی مسائلی تمرکز کردند که مناسب نبود.
اباذری گفت: با آنکه با توجه به مجموعه شرایط، خیلی ها پیش بینی نمی کردند این تعداد زائر ایرانی به عراق بیاید و خدمات و پذیرایی موکب ها و دستگاه های ایرانی و عراقی در این سطح باشد، اما خوشبختانه و با عنایت ائمه اطهار و سالار شهیدان، کارها به خوبی پیش رفت و سرکشی های مداوم نشان داد که سطح خدمات و رسیدگی ها نه تنها کمتر نشد بلکه در بسیاری ابعاد بهتر از سال قبل بود. 
وی در این گفتگو همچنین از همه دست اندرکاران ایرانی و عراقی که با تلاش شبانه روزی و چند ماهه خود سبب موفقیت این مراسم عظیم شدند قدردانی کرد. 
اباذری گفت: دراین خصوص بویژه باید از فعالان فرهنگی از جمله نخبگان، سخنرانان، مداحان، قاریان و روایت گرانی که به صورت مردمی و خودجوش روحانیت و معنویت ویژه ای به این مراسم بخشیدند تشکر کرد. 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد که باید از این که مراسم اربعین امسال با این شکوه برگزار شد خدا را شاکر باشیم و از همه دست اندرکاران نیز تشکر کنیم. 
گفتنی است: سید 'احمد الصافی' تولیت آستان مقدس عباسی و نماینده مرجعیت عالی عراق روز جمعه آمار نهائی زائران اربعین حسینی (ع) امسال را 15 میلیون و 322 هزار نفر اعلام کرد. 
بر اساس آمار رسمی حدود دو میلیون نفر از این زائران، ایرانی بودند.
اربعین پارسال 14 میلیون زائر از جمله دو میلیون و 350 هزار زائر برای زیارت سالار شهیدان پیاده وارد کربلا شدند.