شنبه 1 اردیبهشت 1403

07 آبان 1397

نشست علمی پیام‌های جهانی اربعین برگزار شد

نشست علمی پیام‌های جهانی اربعین از سوی معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در کربلای معلی برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست علمی پیام‌های جهانی اربعین از سوی معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، عصر امروز 7 آبان با حضور شماری از اندیشمندان و استادان دانشگاه در هتل علی‌الدور در کربلای معلی برگزار شد.

محمد حسن شجاعی‌فرد در این همایش به ضرورت معرفی درست پیام عاشورا به جهانیان اشاره کرد و گفت: امروز جهان تشنه معارف اسلامی است ولی باید راه درست معرفی کردن آن را بدانیم، زیرا بیان هر مسئله‌ای برای جهانیان قابل درک نیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ کشورهای اروپایی با کشورهای اسلامی بسیار متفاوت است، تصریح کرد: دلیلی ندارد آنچه در کشورهای اسلامی برای معرفی اسلام انجام می‌دهیم و برخی مباحث را مطرح می‌کنیم با همان ادبیات در کشورهای اروپایی چنین اقدامی را انجام بدهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: عاشورا دارای پیام‌های زیادی است که آزاد اندیشی از مهم‌ترین آثار آن به شمار می‌آید و بیان این‌گونه مسائل در اروپا پذیرش بیشتر خواهد داشت و مردم با آن انس بیشتری خواهند گرفت. همچنین جریان اسارت یاران امام حسین (ع) نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌توان آن را در معرفی پیام عاشورا به جهانیان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: تبلیغ در کشورهای اروپایی سبک و سیاق خاص خود را دارد نمی‌توان همان ادبیاتی که در ایران استفاده می‌شود از آن در خارج کشور استفاده کرد.

حیدر الاسدی نماینده عتبه حسینی در این همایش گفت: قیام اباعبدالله الحسین (ع) ابعاد مختلفی دارد که بعد ظلم ستیزی آن بسیار برجسته است و امروز می‌توانیم از این نگاه در جامعه اسلامی استفاده کنیم تا مسلمانان جهان با این نگاه رفتار کنند.

وی افزود: موضعگیری در برابر حکام ظالم و ظالمان جهان از آموزه‌های فرهنگ حسینی است و اربعین حسینی بهترین زمان و مکان برای انتقال این پیام است که امیدواریم بیشتر از آن بهره بگیریم.

خانم آیات عبدالرزاق به نمایندگی از عتبه عباسی در این همایش به بیان دیدگاه خود درباره نهضت امام حسین (ع) پرداخت و گفت: شعائر اربعین باعث زنده شدن دل‌های مومنان می‌شود، زیرا کسی که امام حسین (ع) را زیارت می‌کند مانند این است که خدا را زیارت کرده است.

وی افزود: وفاداری، توحید، اخلاق حسنه، پاکیزگی، عدل و ظلم‌ستیزی از دیگر الگوهای نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که باید برای اصلاح جامعه به کار گرفته شود.

نماینده عتبه عباسی تصریح کرد: همفکری، هم‌اندیشی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، زندگی خوب در کنار شیعه و سنی و غیر مسلمانان و مقابله با نژاد پرستی بدون توجه به ملیت از دیگر ویژگی‌های نهضت امام حسین (ع) است.

مفتاح قوزی رحمت از مبلغان اندونزی در این همایش علمی گفت: باید اربعین را به جهانیان شناخت، امروز بسیاری از مسلمانان در جهان با این اجتماع بزرگ حسینی آشنایی ندارند و همچنان در سکوت رسانه‌ای باقی مانده است.

 در حاشیه این همایش به صورت زندگی با چندتن از دانشمندان خارجی به صورت زنده ارتباطی اینترنتی گرفته شد.

انتهای پیام/