جمعه 10 فروردین 1403

05 آبان 1397

حضور ۳ گروه هنری آذربایجان شرقی در همایش بین‌المللی تئاتر اربعین

تبریز- سرپرست گروه های اعزامی و نماینده حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از حضور ۳ گروه هنری آذربایجان شرقی در همایش بین‌المللی تئاتر اربعین خبر داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری الاربعین از تبریز، میثم حبیبی، سرپرست گروه های اعزامی و نماینده حوزه هنری استان آذربایجان شرقی به سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان « روایت راهیان» که هم اکنون در مرز ایران و عراق مستقر می باشند، گفت: این همایش بین‌المللی تئاتر از ۲۸ مهر تا ۸ آبان با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور در ایران و عراق برگزار می‌شود. همایش فوق در بخش‌های «تعزیه»، «نقالی و پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی» و «نمایش‌های موکبی و خیابانی» برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان داشت: از استان آذربایجان شرقی سه گروه در قالب های تعزیه خوانی، نمایش، نقالی و پرده خوانی به این همایش اعزام شده اند که قرار است برنامه های متنوعی را برای زائرین اربعین اجرا کنند.

وی ادامه داد: گروه تعزیه خوانی هیئت عزاداران موسی بن جعفر(ع)، گروه تئاتر شب به سرپرستی میرعباس خلیفه لو و در بخش پرده خوانی و نقالی علی مداحی در این همایش حضور دارند.

سرپرست گروه های اعزامی از استان آذربایجان شرقی به این همایش افزود: گروه تئاتر شب در بخش ایران و در مرز بین ایران و عراق، در پایانه مرزی مهران به اجرای تعزیه خوانی با موضوع اسرای کربلا و مصیبت نامه شام و خطبه حضرت زینب (س) می پردازند.

حبیبی اظهار نمود: در بخش نقالی و پرده خوانی که توسط مرشد علی مداحی اجرا می شود، موضوعاتی نظیر راس الشهداء(راس الحسین و راس العباس (ع) )، چهلم آن امام همام، خطبه حضرت زینب (س) و امام زین العابدین در مسیر نجف اشرف و کربلای معلی برای زائران نقالی و پرده خوانی می گردد.

وی همچنین گفت: شبیه خوانانی از هیئت عزاداران موسی بن جعفر (ع) با موضوع جریان امان نامه، توبه ی حر و مراوده بین شمر بن ذی الجوشن و عمر بن سعد به صورت تعزیه در مسیر پیاده روی اربعین به اجرای نمایش می پردازند.

حبیبی خاطر نشان کرد: ۱۴ نفر از استان آذربایجان شرقی توسط حوزه هنری استان در قالب سه گروه به سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان « روایت راهیان» اعزام شده اند.