جمعه 10 فروردین 1403

22 مهر 1397

۳۱ خادم شاهرودی موکب‌های اربعین برای دریافت کارت سلامت معرفی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه ۳۱شاهرودی برای دریافت کارت بهداشت به علوم پزشکی معرفی شدند، گفت: این افراد تحت عنوان خدمه به موکب‌های اربعین اعزام می‌شوند.


به گزارش اربعین از سمنان، رضا چمن در نشستی با رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود به میزبانی دفتر وی، ضمن بیان اینکه از میزان ۱۰ موکب استان سمنان چهار موکب سهمیه شاهرود است، ابراز داشت: ۳۱شاهرودی برای دریافت کارت بهداشت به علوم پزشکی معرفی شدند که این افراد تحت عنوان آشپز و کمک آشپز به موکب‌های اربعین اعزام می‌شوند.

وی بابیان اینکه ۲۶ نفر تاکنون برای تهیه کارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کردند، افزود: این کارت‌ها به‌منظور گواهی سلامت و به صورت رایگان برای خدمه اربعین صادر می‌شود لذا برای تامین امنیت غذایی و آشامیدنی زائرین اباعبدالله الحسین (ع) کارت بهداشت ویژه متصدیان مواکب شهرستان در اربعین درحال اجرا است.

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا دو هفته قبل از اعزام به اربعین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه رعایت نکات بهداشتی در سفر اربعین لازم و ضروری است، ابراز داشت: با توجه به اینکه هلال‌احمر و اورژانس در مرز و همچنین داخل خاک عراق مستقر هستند اما توصیه می‌شود زائران از ماسک استفاده کرده و حتماً به‌صورت مداوم دستان خود را بشویند.

چمن در ادامه بر ضرورت انجام تزریق واکسن آنفولانزا دو هفته قبل از اعزام به اربعین تاکید و تصریح کرد: در همایش میلیونی اربعین افراد بسیاری از سایر کشورها در عراق حضور خواهند داشت لذا این مهم می‌طلبد تا افراد بیش‌ازپیش مراقب سلامتی و تأمین بهداشت خود بوده و اگر افراد داروی خاصی را مصرف می‌کنند آن را به همراه خود داشته باشند.

وی بابیان اینکه توجه به نکات ایمنی و بهداشتی ضامن سلامتی افراد است، افزود: استفاده از ظروف یک‌بارمصرف اگرچه راه‌های انتقال بیماری را کمتر می‌کند اما رعایت مسائل زیست‌محیطی استفاده از این ظروف بسیار ضروری خواهد بود و استفاده از مایعات داغ در این ظروف خطرناک است.

ضرورت رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود استفاده از منابع آب سالم و همچنین بهره‌مندی از سیستم دفع فاضلاب مناسب را برای موکب‌ها بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: موکب‌داران برای طبخ غذای سالم با آب کاملا بهداشتی و مواد اولیه استاندارد توجه ویژه داشته باشند تا سلامت زائران به خطر نیفتد.
چمن اهمیت سلامت عزاداران اربعین را بسیار حیاتی برشمرد و تصریح کرد: مدیریت کنترلی و پیشگیری به‌ویژه کنترل عوامل محیطی در راستای حفظ و ارتقای سلامت عزاداران با برنامه ریزی منسجم و مدون موکب‌داران محقق می‌شود.

وی با ابراز اینکه عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا را افزایش دهد، گفت: می‌طلبد تا موکب‌داران و خصوصا آشپزها، اجرای مطلوب دستورالعمل بهداشت محیط را رعایت کنند تا از بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای جلوگیری شود.بنابراین اضروری است.