جمعه 31 فروردین 1403

16 مهر 1397

باید به مردم عراق به عنوان میزبان اربعین احترام کرد

به گزارش الاربعین حجت‌الاسلام احمدی، رئیس و مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز یک شنبه 15 مهر با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دیدار کردند.


به گزارش الاربعین حجت‌الاسلام احمدی، رئیس و مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز یک شنبه 15 مهر با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دیدار کردند. در این دیدار حجت‌الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده در مراسم اربعین بیان داشت ساماندهی و اعزام سه هزار مبلغ، برپایی جلسات کرسی تلاوت قرآن، و اجرای برنامه‌های برنامه‌های  قرآنی، برپایی هم‌اندیشی‌های اربعین طی سه روز در کربلا، با حضور شخصیت‌هایی از جهان و تولید محصولات متنوع آموزشی و فرهنگی و توجیه‌ و آموزش عمومی از اهم فعالیت‌های کمیته فرهنگی اربعین می‌باشد.

آقای احمدی با تأکید بر حفظ جنبه های مردمی اربعین ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی و گروه‌های مردمی، تقویت مرجعیت دینی عراقی، تکریم ملت عراق به عنوان میزبان و احترام به حاکمیت دولت عراق از اصول محوری فعالیت‌ها می‌باشد. اعزام 40 سخنران و مداح و از جمله مداحان و سخنرانان برجسته کشوری از جمله این فعالیت‌هاست

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، نیز با تاکید بر اینکه اقدامات یاد شده باید با دقت دنبال و پیگیری شود، عنوان کرد: نکته اول اینکه، اربعین و عاشورا رمز بقای شیعه است. دشمن نمی‌تواند مانع از برپایی موسم اربعین شود. این مراسم پیام خود را برای جهانیان به همراه دارد. در روزگاری که ائمه معصومین(ع) بر زیارت اربعین تاکید می‌کردند، قطعاً آینده را می‌دیدند و این اقدام را به منظور بقای تشیع مورد تاکید قرار می‌دادند.  

وی گفت: رفتن به زیارت اباعبدالله (ع) حتی اگر کار دیگری در کنار آن انجام نشود، ارزنده و برترین کار است؛ در عین حال اربعین و عاشورا سرمایه‌ای بزرگ است که باید از آن استفاده بهینه کرد، راهی که شما در کمیته فرهنگی به این منظور انتخاب کردید نیز بهترین کار بوده که همان رویکرد فرهنگی است.  

معظم‌له با تاکید بر  این مطلب که فلسفه زیارت اربعین طی این موسم باید برای مردم روشن شود، افزود: استفاده از فرصت اربعین برای پرداختن به نماز، روزه و سایر عبادات مردم بسیار حائز اهمیت است و کلاسی عملی است که در کنار این اقدام بزرگ انجام می‌شود. این کار می‌تواند  اربعین را از یک زیارت خشک به یک زیارت با نشاط مبدل کند.  

معظم له در ادامه بیان کردند: باید به استفاده از ظرفیت اربعین و عاشورا توجه شود. ظرفیت اربعین بسیار زیاد است. بر این اساس باید با توجه به این موضوع، هر سال برنامه، حرکت و اقدام فرهنگی جدیدی ایجاد شود. نباید به آنچه تاکنون صورت گرفته است قناعت کرد.  

ایشان تاکید کرد، گلایه برخی از افراد از تعدد موکب‌هایی است که در فاصله میان نجف تا کربلا برپا می‌شود: این موکب‌ها در حالی که مردم در مرزها با مشکلات زیادی روبرو هستند، برگزار می‌شود. باید تعدادی از این موکب‌ها را در مرزها مستقر کرد و همان خدمات را به افرادی که در نهایت مشقت این راه را طی می‌کنند ارائه کرد. باید به نحوی بین ارایه خدمات در مسیر کربلا و نجف و در داخل، در مرزها تعادل را برقرار کرد که در یک سمت مرز، وفور نعمت و در سمت دیگر با مشقت و سختی برای زوار همراه نباشد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سخنانش به ناراحتی وهابیون از این حرکت بزرگ اشاره کردند و فرمودند: آنان از برپایی این مراسم و زیارت قبور ائمه (ع) ناراحت هستند و همین موضوع سبب شده است که شرکت کنندگان در این مراسم را تکفیر کنند. باید این موضوع برای مردم تبیین شود که آنان اغراض سیاسی و تعصب‌آمیز دارند. وی اضافه کردند: مسلمین جهان از قدیم به قبور بزرگان احترام می‌گذاشتند. در بغداد نیز قبوری از بزرگان اهل سنت وجود دارد که مورد احترام اهل تسنن هستند و بزرگ داشته می‌شوند. چه شده است که پس از 1200 سال، وهابیون این گونه مراسم‌ها را باطل و کفر می‌دانند. این اقدامات خیال باطل است و اغراض شومی است که آنها در سر می‌پرورانند که باید برای مردم آشکار شود. اربعین فرصت خوبی برای پاسخ به این گونه اقدامات دشمنان اسلام است.  

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم رعایت احترام به مرجعیت و مردم عراق تاکید و افزودند: باید با مردم این کشور همکاری کنیم و به عنوان میزبان به آنان احترام بگذاریم. آنها نیز ما را یک مهمان می‌بینند. در این راستا حتی از آنها برای زیارت امام رضا(ع) و سفر به ایران دعوت کرد و مورد تکریم قرار گیرند.

معظم له بر ضرورت پرهیز از اسراف در این پذیرایی ها اشاره و اظهار داشتند: آنچه از خوراک را که بیش از حد نیاز زوار است،‌ باید به شیعیان نیازمند اختصاص داد و از اسراف جلوگیری شود. همچنین نباید اجازه داده شود که شخصیت ها و یا گروه های مطرح تبلیغ شوند. ایشان با استقبال از انتخاب « الحسین یجمعنا» به عنوان شعار اربعین امسال فرمودند: همه باید بر محور امام حسین(ع) فعالیت کنیم.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی در پایان فرمودند شعار درست و خوبی انتخاب شد و لذا به همه توصیه کنید از طرح شخصیت ها،  جمیعت ها و گروهها در این مراسم اجتناب شود  تا منشا اختلاف نگردد، همه بر محور امام حسین علیه السلام فعالیت و به آن توجه کنیم.  ایشان یادآور شدند: قدرت‌های استکباری نمی خواهند دنیا با اربعین آشنا شود و امام حسین علیه السلام را بشناسد،  انشاءالله خبرنگاران و رسانه‌ها بتوانند پیام این حرکت بزرگ را به جهانیان برسانند