پنج شنبه 9 فروردین 1403

09 مهر 1397

هیئات مذهبی استان سمنان برای اربعین ساماندهی می‌شوند؛ همبستگی رویکردی مهم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن تبیین دستورالعمل مدیریت و ساماندهی زائران اربعین سال ۹۷، گفت: یکی از راهبردهای اربعین امسال ساماندهی هیئات مذهبی استان است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام علی شکری ضمن تبیین دستورالعمل مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی در سال ۹۷، بیان کرد: این دستورالعمل در هفت فصل شامل مواردی مانند ترویج فرهنگ اربعین، مردم محوری، تسهیل‌گری و.. . ارائه و دریکی از ابعاد آن ساماندهی تشکل‌ها و هیئات مذهبی استان سمنان گنجانده‌شده است.

وی افزود: در حوزه ترویج فرهنگ اربعین، تقویت انسجام و یکپارچگی پیروان مکتب تشیع، تقویت همگرایی ادیان الهی با تأکید بر آموزه‌های نهضت عاشورا، تقریب بین مذاهب اسلامی، پرهیز از گسست شیعی، سنی، ایرانی، عربی، اربعین، حج، ترویج تأثیرات مثبت مذهبی معنوی، استفاده حداکثری از فرصت حضور زائران سایر ملل، محور قرار دادن مسائل اساسی جهان اسلام و رعایت حداکثری آداب زیارت اربعین ذکرشده است.

ضرورت شناخت سناریوهای دشمنان در اربعین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در حوزه رویکردهای مرتبط بانظم و امنیت نیز توضیح داد: شناخت سناریوهای تهدیدآمیز باهدف پیشگیری و مقابله با آن‌ها، حاکمیت قانون به‌منظور تأمین نظم و امنیت، تقویت همکاری‌های انتظامی و امنیت دو کشور، تأمین بسترها و شرایط تحقق نظم و امنیت و مقررات مرزی و.. . در زمره مواردی است که در ستاد اربعین به آن نگاه ویژه می‌شود.

شکری، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت و ملت عراق را ضروری دانست و اظهار کرد: رعایت جایگاه میزبانی، منزلت مرجعیت، قوانین و مقررات، اخلاق اسلامی و احترام به حقوق مردم عراق ازجمله مواردی است که باید مسئولان و زائران مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به زمینه‌سازی برای توسعه مشارکت‌های مادی و معنوی مردم تصریح کرد: سازمان‌دهی هیئات مذهبی، ان جی اوها و افراد داوطلب در راستای خدمات‌دهی و فراهم کردن زمینه‌های قانونی فعالیت مردم بارونق بخشی استان‌های مرزی در دستور کار ستاد اربعین است.

ضرورت تسهیل شرایط زائران

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان افزود: تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مناسب به زائران، ایجاد زیرساخت‌های ماندگار و ثابت در استان‌های هدف، مدیریت اعزام زائران به‌صورت گروهی و کاروانی، کاهش و مدیریت هزینه‌های غیرضروری ازجمله اقداماتی است که درزمینهٔ تسهیل گری انجام خواهد شد.

شکری همچنین آسیب‌شناسی مستمر مراسم اربعین برای جلوگیری از انحراف احتمالی را ضروری دانست و بیان داشت: شفافیت در وظایف حاکمیتی و جلوگیری از شکل‌گیری انتظارات غیرمنطقی، برنامه‌ریزی رسانه‌ای در راستای تحقق اهداف و اصول حاکم بر مراسم اربعین، پیشگیری از ایجاد و نهادینه شدن نگرش رایگان بودن سفر، پاسخگویی در برابر وظایف و مسئولیت‌ها نکاتی است که در مدیریت انتظارات به ما کمک می‌کند.

وی گفت: تقویت فرهنگ کار گروهی و مدیریت جهادی و پرهیز از سازمان محوری و بخش نگری، تقسیم‌کار منطقی در ستاد، طراحی و تقویت الگوی همکاری و هماهنگی در حوزه تعامل دو کشور، عدم استفاده از نمادهای سازمان‌های دولتی و غیره، پرهیز از فرافکنی و بزرگنمایی ضعف‌های محتمل در حوزه فعالیت دیگر بخش‌ها و کمیته‌ها، مستندسازی اقدامات در مراحل مختلف مراسم و نظارت بر اجرای برنامه‌های مراسم اربعین حسینی و کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه ستاد اربعین حسینی استان ازجمله مواردی است که رعایت آن باعث هماهنگی بیشتر می‌شود.

ایجاد همبستگی یک رویکرد مهم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در مورد وظایف کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین نیز ابراز داشت: ایجاد وحدت در مدیریت و راهبری فرهنگی آموزشی مراسم اربعین، تمرکز انجام فعالیت‌های فرهنگی در داخل کشور و استفاده از ظرفیت مؤسسات، گروه‌ها، هماهنگی با روحانیون مساجد تحت عنوان یاوران اربعین، تبیین اهداف و پیام حقیقی قیام عاشورا و اهمیت اربعین از طریق فعال نمودن گروه‌های مرجع فرهنگی، ساماندهی آموزش و اعزام مبلغان زن فرهنگی، تبلیغی و آموزشی و.. . در زمره دیگر رسالت‌های کمیته فرهنگی است.

شکری گفت: کمیته فرهنگی همچنین ایجاد و راه‌اندازی پایگاه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی، اهتمام به فعالیت‌های معطوف به وحدت و همگرایی مذهبی و دینی و پرهیز از تفرقه و فرقه‌گرایی، ممانعت از ایجاد شکاف و تلقی عجمی-عربی و یا ایرانی-عراقی، استفاده از ظرفیت نهادها و مؤسسات مرتبط دولتی و غیردولتی در ایران و عراق برای پشتیبانی و ارائه خدمات فرهنگی را نیز دنبال می‌کند.

وی افزود: تقویت جنبه‌های سنتی و سالم عزاداری با نگرش به اقوام، سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و متنوع، هدایت، ساماندهی، رصد و پیگیری مستمر برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و آموزشی برای اجرای درست و فرآیند اجرائی، تهیه، تکثیر و توزیع کتب و دفترچه‌های آموزشی در حوزه‌های فرهنگی – مذهبی اطلاع‌رسانی در خصوص قوانین، مقررات و مصالح کشور عراق با هماهنگی کمیته مرکزی، صدور مجوز برای موکب‌های فرهنگی در استان، تبیین بازه زمانی زیارت اربعین برای مردم با استفاده ازنظر علما برای جلوگیری از ازدحام روز اربعین، ارائه آموزش در راستای رعایت اخلاق اسلامی و احترام به قوانین و مقررات، حقوق مردم عراق، تصحیح رفتارهای خارج از هنجار برخی از زائران و حفظ حرمت، شانیت و آبروی نظام و مردم ایران در زمره دیگر رسالت‌های این کمیته است.

ضرورت احترام به کشور میزبان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره دیگر الزامات اربعین در حوزه فرهنگی، توضیح داد: ارائه آموزش برای کیفیت و آداب مراسم و احترام به مرجعیت شیعه در عراق، استفاده از فرصت اربعین به‌منظور تقریب مذاهب و تقویت جهان اسلام با بهره‌مندی از وجود نخبگان تشییع و اهل تسنن ارادتمند به اهل‌بیت(ع)، تبیین و احترام جایگاه میزبانی دولت و مردم عراق، تدوین و گردآوری پروژه‌ها و پژوهش‌ها باهدف ماندگاری و معرفی جهانی این تجربه عظیم جهان اسلام در مراسم اربعین مدنظر قرار دارد.

شکری بیان کرد: انجام پژوهش‌ها و برگزاری همایش‌ها و هم‌اندیشی با حضور نخبگان و فرهیختگان و شخصیت‌های فرهنگی و دینی به‌منظور تبیین ابعاد معرفتی حماسه بزرگ عاشورا و اربعین و تحقق سیاست‌های فرهنگی و آموزشی مصوب ستاد اربعین با همکاری مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی، همکاری مستمر با کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی در اجرای وظایف و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی، بررسی روش‌های استفاده از معماری اسلامی برای ساختمان‌ها و ابنیه‌ مسیر حرکت اربعین، بررسی چگونگی انتقال و نشر شعائر و پیام‌های اربعین به‌صورت چندزبانه، تسری بهره‌گیری از مراسم و آموزه‌های اربعین در سراسر سال از موارد مورد تأکید ستاد اربعین استان سمنان است.