جمعه 10 فروردین 1403

04 مهر 1397

یازدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار شد/ رونمایی از پوستر شعار اربعین امسال

یازدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در محل ساختمان وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه از پوستر شعار امسال رونمایی شد


به گزارش الاربعین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در این جلسه ضمن مرور مجموعه اقدامات دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین، کمیته های اعزام در خصوص بیمه و وضعیت روادید و همچنین کمیته امنیتی و انتظامی در خصوص طرح کنترل مرزها گزارشهای خود را ارائه کردند. همچنین در این جلسه امکان بازگشایی مرز خسروی بررسی شد.
دکتر حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در این جلسه اعلام کرد: از فردا ثبت نام روادید اربعین به صورت رسمی آغاز خواهد شد و با هماهنگی هایی با دولت عراق صورت گرفته است، 20 دفتر موقت برای صدور روادید در کشور فعال می شوند که با 4کنسولگری عراق در کشورمان این مراکز به تعداد 24 مرکز افزایش یافته است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: سال گذشته افرادی که نیاز به تعویض گذرنامه و دریافت گذرنامه جدید داشتند، نگران این مسئله بودند که نمی توانند به موقع برای دریافت روادید اربعین اقدام کنند و این نگرانی در مردم موجب ازدحام جمعیت در مراکز پلیس +10 شده بود اما امسال با تدابیر ستاد مرکزی اربعین این امکان فراهم شده است که  همزمان با درخواست صدور گذرنامه در دفاتر پلیس +10 تهران، مدارک روادید اربعین نیز تحویل داده می شود و گذرنامه با روادید اربعین به درب منزل متقاضیان ارسال خواهد شد؛ البته این طرح فعلا در شهر تهران اجرا می شود.
وی افزود: رسالت ستاد اربعین این است که هزینه مراسم اربعین را تا حد امکان کاهش دهد، بر همین اساس امسال هزینه بیمه 20 هزار تومان تعیین شده است که شامل خدمات درمانی، درمان سرپایی، بیمارستانی و سوانح و حوادث جاده ای و امنیتی است که در مجموع نسبت به سال گذشته خدمات افزایش و در مقابل هزینه بیمه کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: زائرین هزینه روادید را به صورت ریالی پرداخت خواهند کرد و نیازی به تهیه دیگر ارزها نیست.
ذوالفقاری درباره مباحث امنیتی نیز گفت: تامین امنیت در ایران تا مرزها بر عهده نیروهای ایرانی است که مانند سال گذشته تمام مسیرهای منتهی به مرزها و  نقاط مرزی به خوبی تحت پوشش قوی قرار خواهد گرفت. در عراق نیز تامین امنیت بر عهده دولت عراق است که البته کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین در عراق با مسئولان عراقی همکاری دارند و اهتمام زیادی برای برقراری امنیت همانند سال گذشته وجود دارد.
همچنین شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین درخصوص مباحث مطرح شده در جلسه یازدهم این ستاد گفت: جمع بندی از عملکرد کمیته های ستاد اربعین و بازنگری آخرین مباحث، وضعیت و آمادگی برای برگزاری اربعین 97 از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود که 13کمیته ستاد مطابق با شرح وظایف و کارکردهایشان به خوبی به وظایف محوله خود عمل کرده اند.
وی افزود: در حال حاضر وارد فاز عملیاتی و اجرایی مراسم اربعین شده ایم که روز گذشته هیات عراقی وارد ایران شدند و آموزش های لازم را دیده اند. از فردا در بیست نقطه کشور آغاز به کار خواهند کرد و به مرور با دریافت مدارک زائران، روادید اربعین را صادر می کنند. ضمن اینکه 4 کنسولگری عراق در ایران نیز از 10 روز پیش برنامه های خود را آغاز کرده اند.
حیدری گفت: نسبت به سال گذشته در حوزه زیرساخت، خدمات، بهداشت و درمان و همه موارد لازم برای خدمات رسانی به زائران پیشرفت چشمگیری داشته است و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال بهتر از سالهای قبل بدون به خوبی مراسم اربعین را برگزار کنیم.
وی در خصوص بازگشایی مرز خسروی نیز تاکید کرد: مرزهای زمینی شلمچه، مهران، چزابه و خسروی مرزهای مواصلاتی ما با کشور عراق است که سه مرز اصلی باز بوده و موضوع بازگشایی مرز خسروی در جلسه امروز ستاد مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر یک هیات عراقی در حال بررسی میدانی این مرز است که ماحصل بررسی ها در دولت عراق مطرح و در صورت موافقت این دولت مرز باز خواهد شد، ضمن اینکه این مرز اکنون باز بوده و ترانزیت کالا و عبور و مرور مسافران جریان دارد و مشکل خاصی ندارد. ما امیدواریم که با موافقت دولت عراق این مرز با تمام امکانات موجود مورد بهره برداری قرار گیرد. مرزهای هوایی و دریایی نیز آماده هستند. امسال شرکت ریلی عراق نیز آمادگی خود را برای انتقال زائران از بصره به کربلا و نجف اعلام کرده است که زائران از خرمشهر با اتوبوس به بصره منتقل می شوند و از آنجا با قطار به سمت نجف و کربلا اعزام می شوند.    
دبیر ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: سال گذشته 12دفتر موقت صدور روادید در دوازده نقطه کشور داشتیم که امسال به 20 نقطه افزایش یافته است، 4کنسولگری ثابت هم وجود دارند که در مجموع در 24مرکز روادید صادر خواهد شد. همچنین قریب به 2600 دفاتر شرکت خدماتی زیارتی مربوط به سازمان حج و زیارت به علاوه 140 دفتر در تهران برای اولین بار اقدام به پیگیری صدور روادید خواهند کرد که با توجه به اینکه در سطح وسیع و گستره تمام کشور دفاتر پیگیری صدور روادید وجود دارد، شاهد ازدحام جمعیت نخواهیم بود و مردم ان شاءا... یک روز پس از تحویل مدارک و ثبت نام می توانند روادید خود را دریافت نمایند.
وی خاطرنشان کرد: زائران باید برای دریافت روادید، مدیریت زمان داشته باشند روادید امسال برای دوماه اعتبار دارد و مهر ویزای اربعین نخواهد داشت، این روادید عادی بوده که به مدت دوماه می توانند از آن استفاده کنند.

گفتنی است در پایان این جلسه از پوستر شعار امسال راهپیمایی اربعین با عنوان "الحسین یجمعنا" رونمایی شد.