این پدیده از هفت ارزش خبری، چند فاکتور را دارا است: بزرگی، فراوانی، شهرت، شگفتی، و استثنایی بودن. گرد هم آمدن جمعیت بزرگی که از مال و جان خود می گذرند و به سیدالشهداء تأسی می کنند بسیار جلب نظر می کند. رسانه های جهان سه دسته مواجهه با این پدیده دارند: یکم، مواجهه معمولی با اربعین. 95 درصد از رسانه های جهان، به دنبال بایکوت، عدم پوشش، حصر رسانه ای، و تحریم این پدیده هستند. دوم، مواجهه تقلیل گرایانه: جمعیت شرکت کننده در این مراسم را کم تعداد توصیف کرده و به گروهی از شیعیان تقلیل می دهند. سوم، مواجهه تحریف گونه: یعنی آن چه هست را طور دیگری بیان می کنند. مثلاً رسانه های بی بی سی فارسی، سی ان ان، فاکس نیوز و غیره، بیشتر ناخوشایندی ها و مشکلات این مراسم را انعکاس می دهند و آن را به یک گرایش خاص سیاسی منتسب می کنند.
ما به عنوان اهالی رسانه مأموریت داریم تا از ظرفیت اربعین استفاده کنیم. رسانه های ما باید طوری باشند که محتوا و پیام اربعین به دنیا برسد و مقدمات ظهور آماده شود. اربعین، فرصتی است برای تمرین و مانور رسانه ای که می توان با آن حرف حق را به جهان اعلام کرد. اتفاق مثبت دیگر در این پدیده، تعاملات و نزدیکی های دو ملت ایران و عراق است. کم کم یک جمعیت واحد، و یک امت واحد در حال شکل گیری است که باید بازنمایی آن گسترده باشد. برای شکستن این حصر رسانه ای، باید پنج میلیون از این جمعیت، فعال مجازی و رسانه ای و شهروند - خبرنگار شوند تا بتوان رویدادهای مراسم اربعین را پوشش داد و امام حسین علیه السلام را به جهانیان معرفی کرد.
مطالب مشابه