logo logo
  • تاریخ انتشار:‌ 1398/09/12
  • بازدید:‌ 169
  • چاپ
دکتر سید محمد رضا خوشرو؛ مواجهه رسانه های عمومی جهان با پدیده اربعین

دکتر سید محمد رضا خوشرو؛ مواجهه رسانه های عمومی جهان با پدیده اربعین

ما به عنوان اهالی رسانه مأموریت داریم تا از ظرفیت اربعین استفاده کنیم. رسانه های ما باید طوری باشند که محتوا و پیام اربعین به دنیا برسد و مقدمات ظهور آماده شود. اربعین، فرصتی است برای تمرین و مانور رسانه ای که می توان با آن حرف حق را به جهان اعلام کرد.

این پدیده از هفت ارزش خبری، چند فاکتور را دارا است: بزرگی، فراوانی، شهرت، شگفتی، و استثنایی بودن. گرد هم آمدن جمعیت بزرگی که از مال و جان خود می گذرند و به سیدالشهداء تأسی می کنند بسیار جلب نظر می کند. رسانه های جهان سه دسته مواجهه با این پدیده دارند: یکم، مواجهه معمولی با اربعین. 95 درصد از رسانه های جهان، به دنبال بایکوت، عدم پوشش، حصر رسانه ای، و تحریم این پدیده هستند. دوم، مواجهه تقلیل گرایانه: جمعیت شرکت کننده در این مراسم را کم تعداد توصیف کرده و به گروهی از شیعیان تقلیل می دهند. سوم، مواجهه تحریف گونه: یعنی آن چه هست را طور دیگری بیان می کنند. مثلاً رسانه های بی بی سی فارسی، سی ان ان، فاکس نیوز و غیره، بیشتر ناخوشایندی ها و مشکلات این مراسم را انعکاس می دهند و آن را به یک گرایش خاص سیاسی منتسب می کنند.

ما به عنوان اهالی رسانه مأموریت داریم تا از ظرفیت اربعین استفاده کنیم. رسانه های ما باید طوری باشند که محتوا و پیام اربعین به دنیا برسد و مقدمات ظهور آماده شود. اربعین، فرصتی است برای تمرین و مانور رسانه ای که می توان با آن حرف حق را به جهان اعلام کرد. اتفاق مثبت دیگر در این پدیده، تعاملات و نزدیکی های دو ملت ایران و عراق است. کم کم یک جمعیت واحد، و یک امت واحد در حال شکل گیری است که باید بازنمایی آن گسترده باشد. برای شکستن این حصر رسانه ای، باید پنج میلیون از این جمعیت، فعال مجازی و رسانه ای و شهروند - خبرنگار شوند تا بتوان رویدادهای مراسم اربعین را پوشش داد و امام حسین علیه السلام را به جهانیان معرفی کرد.