logo logo
  • تاریخ انتشار:‌ 1398/09/03
  • بازدید:‌ 1397
  • چاپ
سرکار خانم حسن پور؛ شیوه های انتقال مفاهیم دینی اربعین به نسل هزاره سوم

سرکار خانم حسن پور؛ شیوه های انتقال مفاهیم دینی اربعین به نسل هزاره سوم

در امر پیام رسانی توجه به مخاطب مهم است. تمرکز من بر نسل سوم است. در زمانی که هجوم فناوری اطلاعات انسان را محاصره کرده و رقابت پیام های تبلیغاتی و غیره وجود دارد؛ پیام هایی موفق هستند که سه ویژگی را داشته باشند: ساده، شیرین، و سریع. نسل جدید چون با فیلم و کارتون بزرگ شده می خواهد سریع به اصل مطلب برسد آن هم ساده و بدون تجزیه و تحلیل عقلی. برای انتقال مفاهیم دینی به مخاطب جوان، جذاب ترین موضوع، شرح حادثه کربلا است.

در امر پیام رسانی توجه به مخاطب مهم است. تمرکز من بر نسل سوم است. در زمانی که هجوم فناوری اطلاعات انسان را محاصره کرده و رقابت پیام های تبلیغاتی و غیره وجود دارد؛ پیام هایی موفق هستند که سه ویژگی را داشته باشند: ساده، شیرین، و سریع. نسل جدید چون با فیلم و کارتون بزرگ شده می خواهد سریع به اصل مطلب برسد آن هم ساده و بدون تجزیه و تحلیل عقلی. برای انتقال مفاهیم دینی به مخاطب جوان، جذاب ترین موضوع، شرح حادثه کربلا است. چون این واقعه در قالب داستان روایت می شود که فطرت انسان ها با داستان راحت تر است. امروز رویکرد غرب به اسلام این است که «حسین کیست؟»(Who is Hussain).

حضور زنان و کودکان در کربلا باعث شده تا تشخیص حق و باطل در آن کارزار خیلی آسان شود. و انسان با یک بار شنیدن ماجرای کربلا متحول گردد. نسل امروز غرب با عواطف و روابط اجتماعی بیگانه است و این فرصت خوبی است که آنان را با محبت و اشک آشتی دهیم. اما در کربلا چیز دیگری هم مهم است. حضور میلیونی انسان ها در راهپیمایی اربعین، باعث توجه جهانی به سیدالشهداء شده. اربعین جوان را به مبارزه فرا می خواند که او درگیری با نفس خود و سختی سفر را بپذیرد و برای رسیدن به حق و حقیقت، از خود بگذرد. باید از انزوای درونی که در این عصر هست، به خودآگاهی اجتماعی رسید و این با اربعین و امام حسین علیه السلام شدنی است.