logo
  • تاریخ انتشار:‌ 2017/10/25
  • بازدید:‌ 302
  • چاپ
در فضای مجازی نشان دهيم حسيني هستيم و مي مانيم و وظيفه امروز ما زينبي عمل كردن است

در فضای مجازی نشان دهیم حسینی هستیم و می مانیم و وظیفه امروز ما زینبی عمل كردن است

اربعین! قدرت رسانه‌های مجازی را نشان دهیم

اربعین شهادت امام حسین (ع) نزدیك است. طبق یك سنت دینی ریشه دار در قرون ' میلیونها زائر فقط ! به شوق زیارت ' فاصله بخصوص نجف تا كربلا را پیاده طی می كنند.
اینكه عراقی ها از همین بیرون مرز ما ! چگونه از زائران استقبال می كنند و خدمت به زائران اباعبدالله را چگونه و به چه اشكالی برای خود ' خانواده و حتی عشیره و دین ! نه فقط یك مذهب شیعه !افتخار می دانند گفته شده است ! و اینكه حتی اهل سنت و مسیحیان عراق این سعادت را به صورت تاریخی برای خود دارند و به هیچ قیمتی آنرا معامله نمی كنند.
من در كتابم " كربلا قطعه ای از بهشت - در اینترنت در دسترس است " به برخی از آنها ' فقط برخی ! به صورت مصداقی اشاره كرده ام. كه بیشتر از آن در بضاعت من نبود.
اما :
از نگاه علم ارتباطات جهان امروز به شكلی در آمده است كه در آن هر فردی رسانه است . دوره های سنتی پایان یافته ' و در عصری بسر می بریم كه یك ویژگی آن گستره وسیع و بی اندازه و متنوع تعاملات انسانها از طریق ابزارهای ارتباطی بخصوص فناوریهای مبتنی بر وب از جمله شبكه های اجتماعی است.
راهپیمایی اربعین در همه ی ابعاد آن پیام های ویژه ای برای جهانیان دارد . این راهپیمایی از حیث جمعیت شركت كننده در آن' بزرگترین همایش كاملا مردم محور جهانی است. پیام های آن آنقدر ابعاد دارد كه قدرت های بزرگ را با بسیج همه ی امكانات دانشگاهی و علمی و تحقیقی به عراق فرستاد و می فرستد تا راهپیمایی را مطالعه كنند. داده های آن مطالعات بود كه به بازخوانی استراتژی و تاكتیك قدرت های فرامنطقه ای و طراحی های جدید برای همچنان ماندن در منطقه انجامید.

در عراق ' عراقی ها و ایستگاههای پذیرایی متعدد هیچ چیز در استقبال و بدرقه زائران امام كم نمی گذارند. مرد و زن همه با افتخار و دست به سینه به خدمت زائران امام ایستاده اند. آنچه خود دیده ام ' توصیف ناپذیر است. اینها همه در عصر " هر انسان یك رسانه " ' " سوژه " است . باید و می بایستی مورد توجه از نگاه دوربین های دستی و موبایل ها و قلم هایمان قرار گیرد. در عین حال این سوژه ها را هم ببینم كه چگونه در آن سوی مرز ' منت ! توی ژانر را می كشند تا حتی خاك پایت را بزدایند ' اما ! این ور قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس دو برابر می شود! و دولتی ها و شبه دولتی ها اصرار دارند محور قرار گیرند . نهایت محبت آنها می تواند انجام درست وظیفه اداری باشد. فقط!
بگذریم! رسانه های سنتی ما به دلایل عدیده بخصوص دولتی و یا شبه دولتی بودن و نداشتن دغدغه مخاطب ! نمی توانند خود را به روز كنند ' حداكثر انتظار ما از آنها همانی است كه سالهاست تكرار و تكرار می شود و كلیشه شده است. همان برنامه های تكراری ' بی و یا كم محتوا ' آدم های با حرفهای تكراری و سطحی ! در جهان امروز دیگر شكاف اطلاعاتی وجود ندارد ! رسانه های اجتماعی همه ی این فضاها را پر كرده اند و ما هم در این جهان كه " همه با هم هستند و من با همه " یك عضو جامعه جهانی شده رسانه ای هستیم !
دوربین هایمان را دست می گیریم و ضبط هایمان را روشن ! آنچه هست را به تصویر می كشیم' گزارش می كنیم ' مصاحبه می كنیم ' موسیقی یا شعر خوبی بود ' ضبط می كنیم. و روی اینترنت انتشار می دهیم . می كوشیم تا حداقل هم قد خودمان در اقیانوس حسین (ع) وارد شویم ! بجوییم كه چگونه است بعد از صدها سال 'عشق حسین و عباس كه سلام خدا بر آنها باد' این گونه میلیونها دلداده عاشق را به سوی. خود می خواند !
با تداركات صورت گفته و موجود فنی و تجهیزات فراوان و ارزان موجود در بازار ' برای تولید محتوا از همایش بزرگ اربعین محدودیتی انشاءالله وجود ندارد ! در عراق محدودیت های كمتری در دسترسی به شبكه اینترنت و فضاهای آن وجود دارد! لذا هر كدام از ما می توانیم یك خبرنگار باشیم. "سواد رسانه ای" را در خودمان تقویت كنیم و به تولید محتوا و عرضه آن روی شبكه اینترنت بپردازیم.
آمار سالهای قبل می گوید كه در اربعین تا 30 میلیون نفر از گوشه و كنار دنیا به كربلا می آیند . اگر هر كدام فقط یك دقیقه ! محتوای مناسب برای شبكه های اجتماعی تولید كنند ' اگر هر كدام یك قطعه عكس تاثیر گذار بگیرند و اگر آنهایی كه می توانند تولیداتی مانند اینفوگرافیك' موشن گرافیك و خلاصه چند رسانه ای تولید كنند. ' یك یا حسین (ع) بگویند ' فضای اینترنت را خیلی راحت می توانیم با عطر حسین و عباس كه سلام خدا بر آنها باد ' پر كنیم .
اینطور نشان دهیم حسینی هستیم و می مانیم و وظیفه امروز ما زینبی عمل كردن است.